درمان آسم در کودکان

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

چگونه آسم کودکم را در منزل کنترل نمایم؟

داشتن یک برنامه مخصوص عملکردی(action plan)  برای آسم و عمل به آن:
این دستورات کتبی از جانب دکتر شامل دستورات شفاف و گام به گام در مورد انواع داروهای مورد مصرف ، زمان استفاده از آنها ، چگونگی اجتناب از عوامل شعله ور کننده آسم ، و چگونگی تشخیص و درمان آنها در صورت وقوع می باشند. با دنبال کردن این برنامه درمانی ، والدین چگونگی مراقبت از کودک و زمان نیاز به مراجعه به پزشک را در می یابند.
استفاده از داروها بصورت تجویز شده:
بیشت کودکان مبتلا به آسم باید از دارو استفاده نمایند. بعضی از آنها هر روز باید استفاده شوند تا جلوی تحریک مجاری هوایی گرفته شود. بیشتر داروها بااستفاده از اسپری و یا نبولایزربه داخل ریه ها فرستاده می شوند. گاهی نیز داروها بصورت قرص یا شربت هستند.  پزشک باید به والدین در مورد نیاز به استفاده از داروها و چگونگی استفاده از آنها توضیح دهد.
شناسایی و اجتناب از عوامل شعله ورکننده آسم
اینها عواملی هستند که سبب آزار راه های هوایی و منجر به حمله آسم می شوند. عوامل شایع از این نظر شامل گرده گیاهان ، کپک قارچ ها ، تغییرات آب و هوایی و عفونتهای ویروسی می باشند. ممکن است شناسایی این عوامل سخت باشد ولی ارزش خود را دارد. پزشک هم می توانددر این رابطه کمک نماید و از طریق انجام تستهای آلرژی به شناخت عواملی که می توانند سبب بدتر شدن آسم گردند کمک نماید.
تزریق واکسن انفلوانزای سالانه.
این واکسن برای تمام کودکان بخصوص مبتلایان به آسم توصیه می گردد. اگر کودکان آسمی دچار انفلوانزا گردند در خطر شعله ور شدن حمله بوده و بیماری جدی تری را تجربه می کنند.
استفاده از ابزار لازم:
یک راه برای پیشگیری از عود حملات استفاده از ابزار اندازه گیی آسم از قبیل نوشتن خاطرات و یا استفاده از پیک فلومتر می باشد. نوشتن خاطرات سبب ثبت دقیق زمان و علائم بیمار ، نیاز به داروها و موارد بیشتر می شود. در این صورت والدین با علائم اخطاردهنده کودک خود آشنا شده و پزشک میزان پاسخ به درمان را در می یابد.
پیک فلومتر ، یک ابزار دستی است که میزان خارج کردن هوا از قفسه سینه کودک را می توان با آن تعیین نمود. این دستگاه ، تنگی و یا انسداد مجاری هوایی  و نیز احتمال خطر شعله ور شدن آسم را نشان می دهد.
دانستن علائم حمله حاد آسم
بعد از چند حمله ، والدین متوجه زمان وقوع حملات می شوند. علائم زودهنگام از قبیل ویزینگ و سرفه ممکن است چند ساعت و یا یک روز قبل از حمله آغاز گردند. کودکان ممکن است خلق یا نحوه تنفسشان قبل از حمله تغییر کند و یا اظهار نمایند که "یه جوری هستم" ! والدین باید اطمینان حاصل نمایند که علائم کودک خود را می شناسند و می توانند داروهای لازم را برای وی تجویز نمایند.
دانستن اقداماتی که باید در حین حمله انجام دهند
والدین باید بدانند که چه زمانی بردن کودکشان به اورژانس الزامی می باشد. همیشه باید داروهای اورژانس کودکشان را در یک کیف مخصوص داشته باشند. همچنین باید معلمین کودک نیز از مشکل وی آگاه بوده و اطلاعات لازم در زمینه کمک به وی را برخوردار باشند و بدانند چه زمانی باید به کودک داروی لازم را بدهند.

درمان آسم در کودکان