درمان سنتی آسم

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

تعدادی از بیماران مبتلا به آسم ، در جستجوی درمانهای دیگری برای آسم می باشند. در حقیقت ، مشخص گردیده که 40% از بیماران آسمی ، سعی در استفاده از یک داروی طبیعی دارند. بسیاری از این درمانها با داشتن خاصیت ضد التهابی در مطالعات حیوانی موفقیت آمیز بوده اند ولی در مطالعات انجام شده بر روی انسانها دارای تاثیر مشخصی نبوده اند.

بخور آب داغ
علیرغم استفاده از بخور آب داغ در برطرف کردن احتقان بینی و تحریک راه هوایی ناشی از آسم ، تاکنون مطالعه ای اثبات نکرده است که این روش می تواند در برطرف کردن آسم موثر واقع گردد. مهم درک این مسئله است که این روش، درمان آسم نمی باشد. مشخص گردیده که این روش با ایجاد رطوبت در مجاری هوایی، می تواند سبب برطرف کردن بعضی از شکایات بیمار گردد. اگرچه باید بخاطر داشت که درصورتی که بخور خیلی داغ باشد خود می تواند سبب بدتر شدن علائم گردد. در هر حال باید بخاطر داشت که این روش سبب عدم نیاز به داروها نمی شود.

انتخاب های درمانی دیگر
تعدادی از مواد طبیعی بعنوان انتخاب درمانی آسم مطرح گردیده اند که عبارتند از :
-    سیر: سیربه دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد در درمان بسیاری از بیماری ها بکار رفته است بخصوص بیماری کاردیو واسکولار. چون آسم یک بیماری التهابی است ممکن است بنظر برسد که سیر در برطرف کردن علائم آسم کمک می کند. تاکنون هیچ مطالعه کنترل شده ای بر روی تاثیر سیر در آسم ، انجام نگرفته است. بنابراین نقش آن در درمان آسم ناشناخته است.
-    زنجبیل: بنظر می رسد که زنجبیل هم سبب کاهش التهاب می شود و یک مطالعه ادعا نموده است که زنجبیل خوراکی سبب بهبود علائم آسم گردیده است هر چند که عملکرد ریه بعد از استفاده از آن در تستهای ریوی هیچگومه تغییری را نشان نداد. بنابراین هرگونه نتیجه گیری در مورد فواید آن در درمان آسم باید با احتیاط انجام گیرد.
-    اکیناسه و شیرین بیان: یک مطالعه که جهت بررسی اثر گیاهان دارویی بر روی آسم انجام گرفته است نشان داد که اکیناسه که در درمان عفونتهای تنفسی بکار می رود نه تنها سبب بهبود آسم نمی گردد که حتی با یک سری از عوارض جانبی همراه می باشد. گزارشاتی وجود داشته است که اکیناسه ممکن است سبب بدتر شدن آسم گردد. همچنین ریشه شیرین بیان که دارای خصوصیات ضدالتهابی و آنتی اکسیدان می باشد و گاهی توسط افراد برای درمان آسم بکار می رود ، بعنوان درمان جایگزین غیر موثر بوده و با عوارضی از قبیل افزایش فشار خون همراه می باشد.
-    زردچوبه: گفته شده که این ماده دارای خصوصیات ضدآلرژی می باشد. بنظر می رسد که زردچوبه دارای تاثیر بر هیستامین می باشد که منجر به التهاب می گردد. با این حال ، هنوز نیاز به مطالعات بیشتر جهت بررسی تاثیر آن وجود دارد.
-    عسل: عسل دربسیاری از شربتهای سرفه وجود داردو برای نرم کردن گلو و یا آرام کردن سرفه استفاده می شود. بسیاری از افراد مبتلا به آسم ، برای بهبود سرفه ، عسل را با یک نوشیدنی گرم مخلوط نموده و آن را می نوشند ولی برای تایید تاثیر آن هنوز باید مطالعات بیشتر انجام گیرد.
-    امگا3: اسیدهای چرب امگا3 برای پیشگیری و درمان بیماری قلب بکار می روند. اگرچه مطالعات مطرح می نمایند که امگا3 قادر به کاهش التهاب و تقویت عملکرد ریه می باشد، هنوز نادانسته های بسیاری در رابطه با نقش آنها در درمان آسم وجود دارد. لذا نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه وجود دارد.

آیا این درمانها بی خطر می باشند؟
چون مطالعات کنترل شده در رابطه با این مواد گیاهی صورت نگرفته است ودر بسیاری از موارد از عوارض جانبی آنها اطلاع نداریم ، نمی توانیم استفاده روتین از این مواد را توصیه نماییم. زیرا ممکن است استفاده دراز مدت از آنها منجر به عوارض جانبی گردد. اگر بیماری علاقه به استفاده از این مواد دارد ، هیچگاه نباید این مواد جایگزین استفاده از داروها گردد. همیشه باید بخاطر داشت که اصطلاح "طبیعی یا  natural" بمعنای سلامتی و بی خطر بودن نمی باشد.

درمان سنتی آسم

© خرداد 98 کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد خانم دکتر سپیده داروگر محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه توسط : OFOGHIT